Για την αξιολόγηση των μαθησιακών απαιτείται η εξέταση από μία διεπιστημονική ομάδα από ψυχολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς και κοινωνικούς λειτουργούς. Τη διαδικασία της διάγνωσης δυσχεραίνει η σύγχυση που επικρατεί ανάμεσα στη δυσλεξία και τις μαθησιακές δυσκολίες και στο γεγονός ότι συχνά οι δύο όροι χρησιμοποιούνται ως ταυτόσημοι(Τρίγκα-Μερτίκα,2010).
Σύμφωνα με τις οδηγίες και τις κατευθυντήριες γραμμές του DSM-5 η δυσλεξία εντάσσεται στις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες με κυρίαρχα προβλήματα στη μάθηση και τη χρήση των ακαδημαικών δεξιοτήτων.
Βασικά Κριτήρια
Δυσκολία στην ανάγνωση :οι μαθητές δυσκολεύονται στην αναγνώριση και την απόδοση ήχων σε γράμματα ή λέξεις. Παρατηρούνται συχνά λάθη όπως η αντιστροφή ή η παράληψη γραμμάτων και λέξεων κατά την ανάγνωση.
Δυσκολία στην ορθογραφία: τα άτομα με δυσλεξία συχνά κάνουν ορθογραφικά λάθη ακόμα και με απλές λέξεις επαναλαμβανόμενα. Έχουν ιδιαίτερη δυσκολία στο να μάθουν και να αφομοιώσουν κανόνες .
Δυσκολία στη γραφή :υπάρχουν προβλήματα στη σύνθεση και τη δομή των προτάσεων καθώς και στη σωστή οργάνωση και παρουσίαση των γραπτών. Παρατηρείται καθυστέρηση στην ανάπτυξη γραπτών δεξιοτήτων σε σχέση με την ηλικία του παιδιού.
Μαθησιακή απόκλιση από τις αναμενόμενες επιδόσεις. Η δυσλεξία γίνεται περισσότερο εμφανής όταν οι μαθητές δεν επιτυγχάνουν το αναμενόμενο μαθησιακό επίπεδο παρά τη φυσιολογική τους νοημοσύνη και το κατάλληλο εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Αποκλεισμός άλλων αιτιών: πρέπει να είναι σαφές ότι οι δυσκολίες δεν οφείλονται σε νοητική υστέρηση ,αισθητηριακές βλάβες ,ψυχιατρικές διαταραχές ή ανεπαρκή και κατάλληλη εκπαιδευτική ένταξη.
Η διάγνωση γίνεται μέσω έγκυρης και αξιόπιστης πολυπαραγοντικής αξιολόγησης από διεπιστημονική ομάδα και περιλαμβάνει εξειδικευμένα τεστ.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου